مدیریت تحقیق و توسعه

1- مدیریت واحدهای تحقیق و توسعه

مشاوران توسعه نوآوری و فناوری

 تحقیق و توسعه یک فرآیند همیشگی و پویاست، نه یک کار مقطعی و یکبار برای همیشه . تحقیق و توسعه مؤثر و کارآمد، هم به نتایج کوتاه مدت و هم به نتایج بلند مدت نیاز دارد . تلاشهایی که باید انجام گیرد  بسیار بیش از آن است که تنها بتوان به نتایج کوتاه مدت و سریع الوصول قناعت کرد، ضمن اینکه هر موفقیت کوچک، نتیجه گامی است که باید در یک فرآیند بلند مدت و ادامه دار،  برداشته شود و کاملا مدیریت شود.
فعالیتهای تحقیق و توسعه در شرکتها باید معطوف به بهترین فرصتها شود، فرصتهایی که کسب و کار جدید خلق کنند یا کل کسب و کار شرکت را متحول نمایند . واحد تحقیق و توسعه، قلب شرکت یا کارخانه  است و نقش آن تغذیه تکنولوژیکی شرکت در همگامی با روند پیشرفت علم و دانش و خواسته های مدیریت است .واحدهای تحقیق و توسعه باید شکارچی و جستجوگر تکنولوژی باشند 

2- تحقیقات اولیه

تعیین چهارچوب اولیه تحقیقات ، امکان سنجی ، نیازمندی های انجام و محدوده انجام آن جهت تصمیم سازی در جهت برنامه ریزی و مدیریت تحقیق و توسعه در سازمانها و بنگاه ها پیش از آغاز فرایند تحقیق و توسعه.

3- توسعه فناوری

توسعه فناوری، امری تصادفی و خود به خودی نیست، بلکه در عرصه های تحقیقاتی، برنامه ریزی، سیاست گذاری و اجرایی به دیدگاهی جامع و آینده نگر نیاز دارد.

مرحله های توسعه فناوری، شامل مراحل تولید فناوری، آزمون فناوری، تطبیق و سازگاری فناوری، یکپارچگی فناوری، گسترش فناوری و در نهایت نشر و پذیرش فناوری می باشد. در این چارچوب، از دیدگاه تعیین وظایف سازمانی، مرحله های تولید علم تا یکپارچگی فناوری را نهادهای علمی و پژوهشی برعهده دارند و مرحله های آزمون تا نشر و پذیرش فناوری نیز بر عهدۀ نهادهای تجاری سازی فناوری است

4-توسعه محصول

مشاوران توسعه نوآوری و فناوری

برای اغلب شرکتهایی که می‌خواهند نوآور باشند و عموماً در زمینه توسعه محصول جدید فعالیت می‌کنند، نقطه شروع، ایجاد یک فرایند توسعه محصول جدید یا بازنگری در آن می‌باشد. تا به حال مدل‌های متفاوتی برای فرایند توسعه محصول جدیدارائه شده‌است. مدل‌های معرفی شده، شناسایی مشکلات در هر مرحله را ممکن می‌سازد. انگیزه اصلی محققان در ارائه رویکردها و مدل‌های متفاوت عمدتاً بهبود مواردی مانند کنترل زمان، هزینه،کیفیت، عملکرد و در کل بهبود خروجی محصول جدید برای کسب و بهره‌گیری از فرصتهای پیش رو می‌باشد. یکی از مهمترین چهارچوب‌های ارائه شده در ارتباط با فعالیت‌های توسعه محصول جدید توسط بوزآلن و همیلتون (۱۹۸۲) ارائه شده‌است که شامل ۷ مرحله استراتژی، تولیدایده، غربالگری ایده، تحلیل کسب و کار، توسعه، آزمون و تجاری‌سازی می‌باشد. توسعه محصول فرایندی است که در آن محصول یا خدمتی جدید به بازار عرضه می‌شود

5- توسعه فرایند

بنکاه ها ابتدا باید بازار هدف را شناسایی کنند سپس به سراغ بخش بازار و مشتریان بروند. پس از آن شرکت‌ها به دنبال توسعه محصولات می‌روند که ممکن است به اصلاح یا ساخت یک محصول بیانجامد.

انتخاب و یا تهیه ابداعی فرایندهای جدید و با بهینه سازی فرایند موجود می تواند منجر به ایجاد یک مزیت رقابتی گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *