توانمندی ها

توانمندی های ما در خدمت توسعه کسب و کار شماست

در عصر حاضر و با تغییرات سریع فناوری ها، تکنولوژی نقشی تعیین کننده در رقابت پذیری بنگاه ها ایفا می کند. بنابراین نیاز است که تکنولوژی نیز مانند دیگر منابع رقابتی، بر اساس یک دیدگاه استراتژیک، مدیریت شود. با توجه به دیدگاه استراتژیک تکنولوژی، جنبه های مختلف قابلیت فناورانه بنگاه باید مورد بررسی قرار گیرد و بنابراین داشتن درکی مناسب نسبت به قابلیت فناورانه سازمان منجر به برنامه ریزی استراتژیک و توسعه تکنولوژی بهتر خواهد گردید.در این راستا با توجه به اهمیت بالای توسعه تکنولوژی، مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی می بایست با درک صحیحی از قابلیت فناورانه بنگاه خود، شناسایی تحولات تکنولوژیک در دنیا و نیز در نظر گرفتن تلاش رقبا برای دستیابی به تکنولوژی های جدید، پیوسته در جهت ارتقا قابلیت فناورانه سازمان خود گام بردارند. به منظور برنامه ریزی برای توسعه تکنولوژی، لازم است بدانیم که با توجه به شرایط موجود در چه وضعیت و موقعیتی از نظر تکنولوژیکی قرار داریم و آگاهی از موقعیت یک تکنولوژی در بنگاه های برتر و تعیین میزان اختلاف و شکاف تکنولوژی میان آنها، سرآغازی جهت برنامه ریزی توسعه تکنولوژی می باشد.

1- مدیریت تکنولوژی و نوآوری

هدف اصلی مدیریت تکنولوژی آن است که با شناخت صحیح ماهیت تحولات فنی، بالاخص در بخش تکنولوژی‌های پیشرفته تلاش نماید تحولات فوق را آنچنان ساماندهی نماید که نه تنها شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلف بتوانند با اطمینان به تکنولوژی‌های خود اتکا نمایند، بلکه با فرصت‌طلبی، زمینه موفقیت آنها را در عرصه رقابت جهانی نیز فراهم نماید. به تعبیر ساده‌تر هدف مدیریت تکنولوژی شامل استفاده از مهارت‌های مدیریت برای کشف، توسعه، بهره‌برداری و استفاده مناسب تکنولوژی است

 سیاست‌گذاری، بنیاد توسعه و برنامه ریزی یک جامعه قلمداد می‌شود که تقریبا اغلب پدیده های انسانی با آن گره خورده است. برای درک الزامات سیاست گذاری در عصر اطلاعات هیچ چاره ای جزدر تحلیل تحول متن سیاست باقی نمی‌ماند. پژوهشگر به دنبال آن است تا بررسی کند کدام وجوه عینی و ذهنی سیاست در عصر اطلاعات بر اساس کدام منطق، به سمت کدام غایت و با چه ساختاری متحول شده است. برای این منظور از الگوهای نظری تحول تکنیکی جوامع به خصوص ادبیات تئوریک پسا مدرنیسم استفاده می‌نماییم. سیاست دارای چهار متن اصلی دولت، جنگ، شهروندی و دیپلماسی است 

مدیریت نوآوری رویکردی نظام‌مند برای اولویت دادن به نوآوری در سازمان است و شامل مراحل برنامه ریزی، سازماندهی، مدیریت و کنترل است و شامل همه‌ی ابزارها و روش‌های پیش‌برد و بهره‌برداری از نوآوری در سازمان است. هدف مدیریت نوآوری می‌تواند هریک از موارد زیر باشد:

+ تولید محصولات و خدمات نوین برای حضور در بازارهای جدید؛
+ بهبود محصولات و خدمات برای پیشی گرفتن از رقبا؛
+ بهبود فرایندهای داخلی برای تقویت سازمان و کاهش هزینه‌ها؛
+ توسعه‌ی روش‌های جدید کسب‌وکار به‌منظور درآمدزایی از مسیرهای جدید. 

نظام مدیریت تکنولوژی  مسئول پشتیبانی از تصمیم درخصوص تکنولوژی های موجود و تکنولوژی های جدیدی میب اشد که سازمان قصد اکتساب آن را دارد تصمیماتی ازقبیل شناسایی نیازهای بنگاه به تکنولوژی ها شناسایی تحولات تکنولوژیک محیط بنگاه ارزیابی و شناسایی تکنولوژی های اصلی سازمان بر اساس زنجیره ارزش و طبقه بندی و استخراج تکنولوژی های کلیدی و ارزیابی و توسعه توانمندی های تکنولوژیک

خروجی به دست آمده از فرآیند تحقیق و توسعه (فناوری) دارای ارزش است چرا که منافعی را برای مالک آن، خواه برای استفاده در کسب و کار خود و خواه برای فروش و یا اعطای حق امتیاز برای استفاده در دیگر کسب و کارها، به همراه خواهد داشت.

ارزش‌گذاری فناوری یعنی کمی کردن در واحد پولی. فرآیند تعیین ارزش و یا قیمت فناوری، اصطلاحاً ارزش‌گذاری و یا قیمت‌گذاری فناوری نامیده می‌شود. ارزش‌گذاری فناوری یعنی کار تعیین منافع ناخالص حاصل از تملک یک فناوری به عنوان یک دارایی سرمایه‌ای. قیمت‌گذاری فناوری یعنی پیشنهاد یک بهای پولی برای یک فناوری به‌عنوان یک کالای مبادله‌ای.

 آینده نگاری فناوری به نوبه ی خود می تواند یک فناوری نرم محسوب شود که در اختیار همه نیست. در کشورهای در حال توسعه، به دلیل تمرکز بیش از حد به فناوری های سخت و پیشرفت های کشورهای توسعه یافته، آینده نگاری فناوری با تمرکز بر فناوری های سخت پیشرفته، نوعی دنباله روی است که فرصت های خلق توانمندی های متمایز و بومی را نادیده گرفته و موضوعات مهم و اثرگذاری همچون مدیریت، نهادها و مالکیت فکری را مورد توجه قرار نمی دهد. اما به نظر می رسد برای جبران فاصله با کشورهای پیشرفته و حتی پیش افتادن از آنها، باید به این مقوله های نرم و غیرفناورانه، توجه جدی و اساسی بشود، این رویکرد، در نسل چهارمآینده نگاری مورد بررسی قرار می گیرد

نقشه راه، نگاهی گسترده به آینده‌‌ی تحقیقاتی منتخب است که از تصور و دانش جمعی در مورد مشخص‌ترین محرک‌های تغییر در آن زمینه، تشکیل شده است. 

همچنین ، دیدگاه یا چشم‌اندازی مورد وفاق از دورنمای علوم و فن‌آوری آینده برای تصمیم‌گیران فراهم می‌کند. فرآیند تدوین نقشه راه، راهکاری برای شناسایی، ارزیابی و انتخاب گزینه‌های راهبردی در راستای تحقق اهداف علوم و فن‌آوری، ارایه می‌دهد

با توجه به پیشرفت و توسعه حوزه های مختلف مدیریت تکنولوژی ازمرحله تدوین استراتژی تکنولوژی تا مرحله تدوین و اجرای نقشه راه وسایر حوزه ها، نیاز به ارزیابی، بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. به منظور فهم اینکه به چه میزان در راستای هدف حرکت نموده ایم ارزیابی، امری حیاتی در مدیریت تکنولوژی به حساب می آید. 

انتقال تکنولوژی روندی است که در ان تکنولوژی یا دانش توسعه یافته در یک مکان یا به یک منظور خاص، در مکانی دیگر یا برای چندین هدف دیگر مورد استفاده قرار گرفته و بکار گرفته می‌شود. 

روند انتقال مهارت‌ها، دانش، فناوری، روش‌های تولید، نمونه‌های تولید میان دولت و دانشگاه‌ها و موسسات دیگر جهت اطمینان از پیشرفت‌های علمی و فنی می‌باشد که در بین طیف وسیعی از کاربرانی که می‌توانند در توسعه و بهره‌برداری هر چه بیشتر محصولات جدید، فرایندها، برنامه‌ها ی کاربردی، مواد و خدمات مختلف گام بردارند به انجام می‌رسد. 

پیش بینی تکنولوژی به عنوان اولین مرحله از برنامه ریزی تکنولوژی سازمان، اطلاعات لازم جهت انتخاب تکنولوژی های مناسب را در برآورد کردن نیازهای تکنولوژیک فراهم می کند.

این مهم با درنظر گرفتن آینده تغییرات محیطی و تکنولوژیکی، چرخه عمر و محدودیت های طبیعی تکنولوژی، آینده روشنی را برای جهت گیری های راهبردی در سازمان تعیین می کند. در این مسیر حمایت مدیر ارشد سازمان، تاثیر فراوانی بر اجرا و پیاده سازی برنامه ریزی تکنولوژی دارد. در شرکت های “تکنولوژی محور” به منظور برنامه ریزی کامل برای آینده، حتی گزینه های تکنولوژیکی رقبا را باید پیش بینی کرد تا علاوه بر تعیین وضعیت شرکت در بین رقبا، استراتژی تکنولوژی شرکت در جهت پیشی گرفتن از رقبا تبیین گردد. در این مقاله ابتدا به بیان اهمیت پیش بینی تکنولوژی، ارتباط آن با برنامه ریزی استراتژیک سازمان و مفاهیم پیش بینی تکنولوژی می پردازیم. سپس یک مدل و چندین روش معمول در پیش بینی تکنولوژی معرفی می گردد و در پایان نیز چندین توصیه برای انتخاب روش مناسب پیش بینی تکنولوژی در سازمان،ارایه می شود.

محتوای آکارئون

مدل تعالی سازمانی به کارکنان اجازه می‌دهد روابط علّی موجود بین عملکرد سازمان و نتایج به‌دست‌آمده را درک کنند. این مدل شامل مجموعه‌ای از سه عنصر منسجم است:

  • مفاهیم بنیادی تعالی : مفاهیم بنیادی «اصول اساسی» را تعریف می‌کنند که شالوده‌‌ی تعالی پایدار در هر سازمانی را شکل می‌دهند.
  • معیارها : معیارها چهارچوبی فراهم می‌کنند که به سازمان‌ها کمک می‌کند مفاهیم بنیادی و تفکر رادار را عملی سازند.
  • رادار : رادار درواقع ابزاری ساده اما قدرتمند برای تحریک بهبود سیستماتیک در تمام حوزه‌های سازمان است.

2- مدیریت تحقیق و توسعه

مدیریت تحقیق و توسعه را می‌توان جایی تعریف کرد که در آن وظایف مدیریت نوآوری (یعنی ایجاد و تجاری سازی اختراعات) با وظایف مدیریت تکنولوژی (یعنی ایجاد و حفظ فناوری داخلی و بیرونی) برخورد می‌کند

 تحقیق و توسعه یک فرآیند همیشگی و پویاست، نه یک کار مقطعی و یکبار برای همیشه . تحقیق و توسعه مؤثر و کارآمد، هم به نتایج کوتاه مدت و هم به نتایج بلند مدت نیاز دارد . تلاشهایی که باید انجام گیرد  بسیار بیش از آن است که تنها بتوان به نتایج کوتاه مدت و سریع الوصول قناعت کرد، ضمن اینکه هر موفقیت کوچک، نتیجه گامی است که باید در یک فرآیند بلند مدت و ادامه دار،  برداشته شود و کاملا مدیریت شود.
      فعالیتهای تحقیق و توسعه در شرکتها باید معطوف به بهترین فرصتها شود، فرصتهایی که کسب و کار جدید خلق کنند یا کل کسب و کار شرکت را متحول نمایند . واحد تحقیق و توسعه، قلب شرکت یا کارخانه  است و نقش آن تغذیه تکنولوژیکی شرکت در همگامی با روند پیشرفت علم و دانش و خواسته های مدیریت است .واحدهای تحقیق و توسعه باید شکارچی و جستجوگر تکنولوژی باشند 

تعیین چهارچوب اولیه تحقیقات ، امکان سنجی ، نیازمندی های انجام و محدوده انجام آن جهت تصمیم سازی در جهت برنامه ریزی و مدیریت تحقیق و توسعه در سازمانها و بنگاه ها پیش از آغاز فرایند تحقیق و توسعه.

توسعه فناوری، امری تصادفی و خود به خودی نیست، بلکه در عرصه های تحقیقاتی، برنامه ریزی، سیاست گذاری و اجرایی به دیدگاهی جامع و آینده نگر نیاز دارد.

مرحله های توسعه فناوری، شامل مراحل تولید فناوری، آزمون فناوری، تطبیق و سازگاری فناوری، یکپارچگی فناوری، گسترش فناوری و در نهایت نشر و پذیرش فناوری می باشد. در این چارچوب، از دیدگاه تعیین وظایف سازمانی، مرحله های تولید علم تا یکپارچگی فناوری را نهادهای علمی و پژوهشی برعهده دارند و مرحله های آزمون تا نشر و پذیرش فناوری نیز بر عهدۀ نهادهای تجاری سازی فناوری است

برای اغلب شرکتهایی که می‌خواهند نوآور باشند و عموماً در زمینه توسعه محصول جدید فعالیت می‌کنند، نقطه شروع، ایجاد یک فرایند توسعه محصول جدید یا بازنگری در آن می‌باشد. تا به حال مدل‌های متفاوتی برای فرایند توسعه محصول جدیدارائه شده‌است. مدل‌های معرفی شده، شناسایی مشکلات در هر مرحله را ممکن می‌سازد. انگیزه اصلی محققان در ارائه رویکردها و مدل‌های متفاوت عمدتاً بهبود مواردی مانند کنترل زمان، هزینه،کیفیت، عملکرد و در کل بهبود خروجی محصول جدید برای کسب و بهره‌گیری از فرصتهای پیش رو می‌باشد. یکی از مهمترین چهارچوب‌های ارائه شده در ارتباط با فعالیت‌های توسعه محصول جدید توسط بوزآلن و همیلتون (۱۹۸۲) ارائه شده‌است که شامل ۷ مرحله استراتژی، تولیدایده، غربالگری ایده، تحلیل کسب و کار، توسعه، آزمون و تجاری‌سازی می‌باشد. توسعه محصول فرایندی است که در آن محصول یا خدمتی جدید به بازار عرضه می‌شود

بنکاه ها ابتدا باید بازار هدف را شناسایی کنند سپس به سراغ بخش بازار و مشتریان بروند. پس از آن شرکت‌ها به دنبال توسعه محصولات می‌روند که ممکن است به اصلاح یا ساخت یک محصول بیانجامد.

انتخاب و یا تهیه ابداعی فرایندهای جدید و با بهینه سازی فرایند موجود می تواند منجر به ایجاد یک مزیت رقابتی گردد .

3 - مدیریت استراتژیک

مدیریت راهبردی یا مدیریت استراتژیک یک تجزیه و تحلیل در خصوص مسایل مهم و برجستهٔ سازمان است که توسط راهبران ارشد سازمان به نمایندگی از مالکان، به منظور کنترل منابع در محیط‌های خارج از سازمان، اتخاذ می‌شود. این فرایند شامل مشخص کردن ماموریت، چشم‌انداز، دارایی‌های سازمان و توسعه برنامه‌های و سیاست سازمان‌های سازمان و همهٔ فعالیت‌هایی که برای نیل به آن‌ها نیاز است، نیز می‌شود.

واقعیت این است که در فضای رقابتی بقا و رشد شرکتها مستلزم داشتن مزیت رقابتی است و رویکردی که می تواند برای سازمانها مزیت رقابتی خلق کند استراتژی است. به نظر می‌رسد که در چنین گذاری از فضای کم رقابت به فضای پررقابت، از فضاهای کم چالش، به فضای پرچالش در حرکتیم .

استراتژی کسب‌وکار عبارت است از طرح‌ها، گزینه‌ها و تصمیماتی که در مسیر هدایت یک شرکت به سمت سوددهی و موفقیت بیشتر به کار گرفته می‌شوند در این راستا مفهوم «استراتژی» در سه بخش شناخت، تدوین و اجرا مد نظر می باشد.

 افزایش بهره‌وری منابع سازمان ، تسهیل در جریان داده و اطلاعات ، راه‌اندازی سامانه مدیریت منابع بنگاه (ERP) ،  بازمهندسی و بروزآوری جریان‌های کاری سازمان ، ارتقاء دانش و مهارت پرسنل ، افزایش کیفیت و کارایی جریان های کاری سازمان ، بازتعریف مراحل انجام هر فعالیت سازمانی، بازتعریف تقدم و تاخر انجام مراحل هر فعالیت سازمانی ، بازنگری در تخصیص مراحل کاری  بخشهایی از نتابج  عارضه یابی و اصلاح راهبردهای سازمانی میباشد .

با افزایش رقابت و محدودیت منابع سازمانها انتخاب پروژه مناسب که بتواند سود و مطلوبیت را افزایش و با منابع سازمان هماهنگی داشته باشد، به امری ضروری مبدل گشته است و انتخاب نامناسب پروژه منجر به تاثیرات منفی بر سازمان میشود. یکی از تکنیکهای جدید در زمینه مدیریت پروژه، انتخاب سبد پروژه میباشد. انتخاب مناسب سبد پروژه موجب میگردد تا منابع محدود سازمان در راستای اهداف استراتژیک مصرف ریسک به حداقل برسد.

سبد تکنولوژی سازمان نیز به بررسی ارتباط بین تکنولوژی ها و متناجس بودن و هم افزایی آنها و نحوه ارتباط آنها با به یکدیگر در بنگاه پرداخته و با بررسی گب های موجود نسبت به برنامه ریزی ، ارتقا و اولویت بندی تکنولوزی های بنگاه در توسعه کسب و کار با توجه به ترند های جهانی  اقدام مینماید 

هندسی مجدد به معنی آغازی دوباره، از نو متولد شدن، از نو شروع کردن است. مهندسی مجدد یعنی دگرگون سازی، دگرگونی در ذهن، طرز فکر و نگرش مدیران و کارکنان، در فرهنگ و نظام ارزشی، در فرایندها و پردازش‌ها، در ساختار و سازماندهی، و در روش استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در سازمان‌ها است. در مهندسی مجدد، طراحی ریشه ای فرایندها، تشکیلات،فرهنگ یک شرکت برای دستیابی به جهش‌هایی خارق‌العاده در عملکرد آن شرکت صورت می‌گیرد و به کنار نهادن شیوه‌های قدیمی و سنتی و نگرشی جدید به کار برای به وجود آوردن محصول یا خدمتی مناسب و نیز ارزش دادن به مشتری مد نظر است

4 - مدیریت فناوری اطلاعات

دانشی میان رشته‌ای است که در آن، تمام منابع فناوری، مطابق با نیازها و اولویت‌های فناورانه نوین، اداره می‌شود. این منابع ممکن است شامل سرمایه‌گذاری‌های محسوس مانندنرم‌افزار، داده‌ها، شبکه و امکانات مرکز داده، که توسط کارکنان از آن منابع نگهداری می‌شود باشد. مسئولیت مدیریت فناوری اطلاعات در یک شرکت شامل بسیاری از توابع اساسی مدیریت‌هایی، مانند بودجه ، نیروی انسانی و سازماندهی و کنترل می‌باشد که، همراه با موارد که به تکنولوژی مربوط می‌باشد، مانند مدیریت تغییر، طراحی نرم‌افزار ، برنامه‌ریزی شبکه، پشتیبانی فنی و غیره می‌باشد

محتوی سایت در حال تکمیل شدن می باشد…. از اینکه شکیبا هستید متشکرم . ( مدیریت سایت )

محتوی سایت در حال تکمیل شدن می باشد…. از اینکه شکیبا هستید متشکرم . ( مدیریت سایت )

محتوی سایت در حال تکمیل شدن می باشد…. از اینکه شکیبا هستید متشکرم . ( مدیریت سایت )

محتوی سایت در حال تکمیل شدن می باشد…. از اینکه شکیبا هستید متشکرم . ( مدیریت سایت )

محتوی سایت در حال تکمیل شدن می باشد…. از اینکه شکیبا هستید متشکرم . ( مدیریت سایت )

محتوی سایت در حال تکمیل شدن می باشد…. از اینکه شکیبا هستید متشکرم . ( مدیریت سایت )

محتوی سایت در حال تکمیل شدن می باشد…. از اینکه شکیبا هستید متشکرم . ( مدیریت سایت )

5 - مدیریت دانش

مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز، در اختیار افرادی که نیازمند آن‌ها هستند، قرار گیرند تا آن‌ها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و مؤثرتر انجام دهند. مدیریت دانش، شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینش‌ها و تجارب در سازمان می‌باشد

محتوی سایت در حال تکمیل شدن می باشد…. از اینکه شکیبا هستید متشکرم . ( مدیریت سایت )

محتوی سایت در حال تکمیل شدن می باشد…. از اینکه شکیبا هستید متشکرم . ( مدیریت سایت )

محتوی سایت در حال تکمیل شدن می باشد…. از اینکه شکیبا هستید متشکرم . ( مدیریت سایت )