مجله نیچر نانو (Nature Nanotechnology) از جونگ هیون آن، یی کوی و هاگان بیلی ، نویسندگان مسئول سه مقاله در نیچر نانو که مقالات آنها بیشترین ارجاع را از سوی پتنت‌ها داشته‌اند، خواسته تا دیدگاه‌شان درباره‌ی پژوهش کاربردی در محیط آکادمیک و الزامات تبدیل یک ایده به فناوری مناسب را به اشتراک بگذارند.

 
مصاحبه‌گر: آلبرتو مسکاتلی
شما مقالاتی در نشریۀ نیچر نانو دارید که بیشترین ارجاع را از سوی پتنت‌ها به خود اختصاص داده‌اند (جدول1). در آن زمان انتظار داشتید که علم مورد بحثتان، در چندین فناوری پتنت‌شده مورد استناد قرار گیرد؟ 
جونگ هیون آن: بله، من باور داشتم که مقاله‌مان کمک بزرگی به فناوری گرافن می‌کند. در سال 2010، روش ساده‌ای برای تولید گرافن وجود داشت اما تنها در مقیاس کوچک قابل اجرا بود. مقاله‌ی ما روش رولی را معرفی کرد که گرافن را از زیرلایه‌ی رشد به زیرلایه‌هایی پرفایده و بزرگ منتقل می‌کند. مفاهیم برای کاربردهای واقعی روشن بود، به‌ویژه برای تحقق بخشیدن به الکترودهای شفاف برای الکترونیک نوری، مانند سلول‌های خورشیدی و سنسورهای لمسی یا وسایل الکترونیکی انعطاف‌پذیر. همانطور که انتظار می‌رفت، در حال‌حاضر بسیاری از پژوهشگران و شرکت‌ها فناوری گرافن را بر اساس رویکردهای پیشنهادی ما توسعه داده‌اند.

مقاله : ‌ مترجم – زهرا اکرمی |  ستاد ویژه فناوری نانو